Voor veel klanten van IKEA is de hotdog een vast onderdeel van een bezoekje aan het Zweedse meubelwarenhuis, net zoals de chaos op het parkeerterrein en de XXL-zak theelichtjes.
De interne bistro is ook populair omdat de prijzen voor de hotdog en andere gerechten van oudsher laag zijn in alle IKEA-vestigingen over de hele wereld.
Malou von Sivers weet waarom. De Zweedse journalist is een van de weinigen die Ingvar Kamprad, de onlangs overleden oprichter van IKEA, heeft geïnterviewd. Toen Von Sivers Kamprad ontmoette, vertelde hij haar over het geheim achter IKEA’s prijsstrategie voor de hotdog.
In de Duitse krant Bild vertelt de journalist over haar ontmoeting met de oprichter van IKEA: “Kamprad verloor nooit zijn klanten, die niet veel geld hebben, uit het oog. Dat was zijn filosofie. Kamprad was een zeer eenvoudige, zeer vriendelijke man en een zeer goede verteller. Een van mijn favoriete verhalen van hem gaat over de hotdog.”
De raad van bestuur vond dat het anders moest
In Zweden kost een hotdog en een cola bij IKEA slechts vijf kronen (zo’n 50 eurocent), vertelt Von Sivers in de Duitse krant. Dat was jarenlang het geval, totdat de raad van bestuur van IKEA zei dat het zo niet langer kon. Het bedrijf verloor te veel geld aan de hotdog en cola.
Waarop Kamprad antwoordde: “Het is maar net hoe je bekijkt.”
Hij pakte er een rekenmachine bij en toetste vijf kronen maal tien miljoen in en zei tegen de raad van bestuur: “Er zit veel meer achter deze lage prijzen. Aan het einde van het bezoek hebben ouders gelukkige kinderen op de achterbank zitten en de volgende keer komen ze met een goed gevoel terug naar IKEA. Dat is het belangrijkste.” Waarop alles bij het oude bleef.
In de Nederlandse vestigingen kost een hotdog momenteel 50 eurocent, als je lid bent van de IKEA FAMILY.
De kleine man met de smalle portemonnee
Afgelopen weekend stierf Kamprad op 91-jarige leeftijd in zijn vaderland. Vanaf het begin van zijn ondernemerschap richtte Kamprad zich op de kleine man met de smalle portemonnee.
Hij groeide op in Småland, Zweden, onder gewone mensen. Zijn meubels veroverden de woonkamers van Scandinaviërs en vervolgens die van de hele wereld. In meer dan 40 landen kunnen klanten nu ‘Billy-rekken’, PAX-kasten en Nockeby-banken kopen.
Möbelkauf war nur #Alibi . #Ikea #hotdogs pic.twitter.com/RTpux3j6NJ
— Yurekaka (@yurekaka) 18 oktober 2017
Dit verhaal verscheen eerder op Business Insider Deutschland.